۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۹۹۹۸۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
علی‌رغم کاهش تولیدات اوپک پلاس، با افزایش تولید نفت ۲ تولیدکننده بزرگ آمریکا و بالا رفتن ذخایر انبار‌های نفت این کشور، قیمت نفت حدود ۱ درصد سقوط کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

تقویت ۲۳۳ واحدی شاخص کل بورس
 
معامله‌گران بورس تهران طی معاملات امروز شاهد بازاری کم‌حجم و متعادل در اغلب نماد‌های معاملاتی بودند که انتشار خبر‌هایی در حوزه معدنی‌ها، باعث شد تا گروه فلزات اساسی و معدنی در کانون توجه نوسان‌گیران قرار گیرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهار شنبه ۱۵ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۲۳۳ واحدی به رقم ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۳۶ واحدی عدد ۳۰ هزار و ۸۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۲۶۵ واحدی به رقم ۱۸۲ هزار و ۱۱۰ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۲۸۹ واحدی به رقم ۱۲۲ هزار و ۲۱۳ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۸۸ واحدی عدد ۳۱۳ هزار و ۶۱۲ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر چندانی بر روی رقم دو هزار و ۶۳ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس با ۱۶۰ واحد و بانک تجارت با ۴۶ واحد و فولاد خوزستان با ۴۱ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک ملت با ۱۳۸ واحد، پالایش نفت بندر عباس با ۶۷ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۵۹ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۵۷۹ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۸۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۲۰ هزار و ۲۴۰ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع پیام، خدمات فنی فولاد یزد، سرمایه گذاری دانایان پارس، کشت و دام قیام اصفهان، پخش البرز، کشاورزی و دامپروری مگسال، گروه مپنا، پتروشیمی اصفهان، مجتمع صنایع و معدنی احیا سپاهان، تابان نیرو سپاهان، بانک پاسارگاد، ماشین‌سازی ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی صبانور، لوله و ماشین سازی ایران، پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی کازرون، پخش البرز، قند لرستان، افست، لوازم خانگی پارس، داروسازی تهران دارو، تولید تجهیزات سنگین هپکو، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، داروسازی زهراوی، پتروشیمی آبادان، فولاد خوزستان، شیر پاستوریزه پگاه خراسان و سرمایه‌گذاری صنعت نفت متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت بانک پارسیان تا تاریخ ۲۸ اسفند امسال تعلیق شد و همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های کاشی سعدی، داروسازی زهراوی، کمک فنر ایندامین، به دلیل نوسان ۲۰ درصدی قیمت سهام با سفارش‌گیری ۶۰ دقیقه‌ای مواجه بودند.

در جریان معاملات امروز آگهی عرضه یکجای سهام کنترلی ۵۱ درصدی پتروشیمی امیرکبیر به قیمت پایه کل ۳۴۵۴ میلیارد و ۴۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای عرضه در روز یکشنبه ۲۶ اسفند و همچنین بلوک سهام ۸.۵ درصدی غیرمدیریتی ریل سیر کوثر به قیمت پایه کل ۲۴ میلیارد و ۶۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان برای عرض در روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه آگهی شد.

بنا به این گزارش، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، ۲۵ میلیون سهم تاپیکو به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان با تجمیع سهام به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده مواجه بود. همچنین بیش از ۱۸.۵ میلیون سهم سرمایه گذاری غیر به ارزش کمتر از ۳.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد. در گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز ۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد.

امروز همچنین ۱۰ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد و در نهایت طی یک نوبت معامله کمتر از ۳ میلیون برگه از اوراق سلف استاندارد سراتو به ارزش بیش از ۳۲۱ میلیارد تومان با معامله دوطرفه از سوی سهامدار حقوقی همراه بود.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملاتی کم حجم را نظاره‌گر بود که انتشار خبر‌هایی در بازار معدنی‌ها، از جمله سنگ آهن و تأثیر آن بر کامادیتی‌ها منجر شد تا گروه فولاد و معدن در کانون توجه معامله‌گران نوسان‌گیر بازار قرار گیرند.

بر اساس این گزارش بروز حادثه در برزیل باعث شده تا این پیش‌بینی ایجاد شود که قیمت سنگ آهن طی سه ماهه آینده به مرز ۱۰۰ دلار برسد. این موضوع می‌تواند بر روی قیمت محصولات فولادی نیز تأثیر به سزایی گذاشته و دوباره قیمت‌ها را در بازار‌های جهانی صعودی نماید.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۴۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۷.۴ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت صبح روز قبل ۶۵۰ تومان افزایش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است. قیمت یورو نسبت به قیمت صبح روز قبل ۴۵۰ تومان افزایش داشته است.

بازار ساز درپی افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، نسبت به افزایش قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی اقدام کرد. این درحالی است که جمعیت زیادی از صبح زود مقابل صرافی ملی برای دریافت دلار بانکی در صف ایستاده بودند تا سودی از اختلاف قیمت دلار بانکی و آزاد به جیب بزنند.
________________________

افزایش تولید و ذخایر آمریکا باعث افت قیمت نفت شد

روز چهارشنبه، قیمت نفت در حالی حدود ۱ درصد سقوط کرد که افزایش تولید نفت دو تولیدکننده بزرگ آمریکا و بالا رفتن حجم ذخایر نفت انبار‌های این کشور، بر کاهش تولیدات اوپک پلاس سایه افکند.

تا ساعت ۷:۱۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۴۶ سنت یا ۰.۷ درصد افت کرد و به ۶۵.۴۰ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴۶ سنت یا ۰.۸۱ درصد پایین آمد و به ۵۶.۱۰ دلار رسید.

ادوارد مویا، تحلیل‌گر ارشد بازار در اوآندا، می‌گوید: قیمت نفت وارد یک مسابقه طناب کشی شده است. هرچه کاهش تولید در بازار هست، با افزایش تولید آمریکا پاسخ داده می‌شود.

شرکت شورون و شرکت اکسون موبایل، سه‌شنبه شب، پیش‌بینی‌های رقابتی‌ای در مورد تولید خود از میدان نفتی پرمیان منتشر کردند که نشان‌دهنده افزایش بزرگی در تولید نفت شیل آمریکا بود.

اگر این تولیدات به واقعیت تبدیل شود، این افزایش تولید، جایگاه این دو شرکت رقیب را در میادین تگزاس غرب و نیومکزیکو، محکم‌تر می‌کند و ظرف ۵ سال آینده یک سوم تولید نفت از میدان پرمیان احتمالاً تحت کنترل آن‌ها قرار خواهد گرفت.

همچنین داده‌های مؤسسه سوخت آمریکا (ای‌پی‌آی) نشان داد که میزان ذخایر انبار‌های نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر به شکل قابل‌توجهی رشد کرده است.

در هفته منتهی به ۱ مارچ، میزان ذخایر نفت انبار‌های آمریکا با رشد فراتر از انتظار ۷.۳ میلیون بشکه، به ۴۵۱ میلیون بشکه رسیده است.

این درحالی است که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند این ذخایر ۱.۲ میلیون بشکه در این هفته رشد کنند.
________________________

سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافت
 
گزارش معاونت اقتصادی بانک مرکزی با موضوع آخرین تحولات شاخص‌های بخش مسکن و راهکار‌های تقویت تامین مالی این بخش در جلسه سه شنبه ۱۴ اسفندماه، شورای پول و اعتبار مطرح و اعضای شورا در راستای کمک به تداوم رونق بخش مسکن در گام اول با پیشنهاد «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن» موافقت کردند.
 
بر این اساس، قابلیت انتقال سهم الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران این واحد‌ها در تمامی بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها در شهر تهران به شکل انفرادی تا یک هزار میلیون ریال و برای زوجین معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیون ریال (هریک از زوجین ۸۰۰ میلیون ریال) افزایش یافت.

همچنین این رقم برای شهر‌های بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به شکل انفرادی معادل ۸۰۰ میلیون ریال و برای زوجین معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر ۶۰۰ میلیون ریال) به تصویب رسید.

شورای پول و اعتبار این تسهیلات را برای سایر مناطق شهری به شکل انفرادی معادل ۶۰۰ میلیون ریال و برای زوجین معادل هزار میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال) تعیین کرد.

براساس این گزارش همچنین در راستای حمایت و تشویق ساخت واحد‌های کوچک و متوسط مقیاس، سقف تسهیلات جدید تنها ناظر بر تامین مالی ساخت واحد‌های مسکونی با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع است. ضمن آنکه امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحد‌های ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکانپذیر است.
________________________

آخرین تحولات بازار مرغ

برومند چهار آیین مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به اوایل هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۳۰۰، مرغ آماده به طبخ میدان بهمن ۱۴ هزار و ۳۰۰ و خرده فروشی ۱۶ هزار تومان است.

وی کاهش جوجه ریزی در اواخر بهمن را عامل اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به روند کاهش جوجه ریزی ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی پیش بینی می‌شود که روند افزایش نرخ مرغ در ایام پایانی سال در بازار استمرار یابد.

چهار آیین با اشاره به اینکه بخش اعظم قیمت تمام شده تولید را ذرت، کنجاله سویا و جوجه یکروزه تشکیل می‌دهد، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌ها در هزینه تمام شده تولید تأثیر بسزایی دارد، بنابراین امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آشفتگی بازار نهاده‌های دامی همچنان استمرار دارد، گفت: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌های موجود در بازار آزاد با قیمت مصوب نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ با روند نزولی در بازار روبرو شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۲۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار به مرغداران عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت دستوری مرغ راهکار کنترل تنظیم بازار نیست، افزود: با توجه به آنکه قیمت مرغ کیفی نیست و براساس آمار و ارقام و هزینه‌های تولید محاسبه می‌شود، از این رو فروش مرغ با قیمت‌های دستوری ستاد تنظیم بازار جوابگو نیست.

چهارآیین در پایان قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: طبق روال سال‌های گذشته عرضه مرغ با نرخ مصوب و دخالت مسئولان در تنظیم بازار تنها به عنوان مُسکن عمل می‌کند، به همین دلیل از مسئولان انتظار داریم که به جای توزیع مرغ با نرخ مصوب به تولید بها دهند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات